Svět peruánských bylin

Některé léčivé rostliny And a Amazonie

                                                             
 

CHIA

LATINSKÝ NÁZEV: Salvia hispanica
Vyslovuje se: čia
 
POUŽITÍ V PERUÁNSKÉ TRADIČNÍ MEDICÍNĚ NA
 
  • zdroj Omega 3, minerálů, vitamínů, stopových prvků, 
  • sport, energie
  • imunita,
  • nervy,
  • paměť,
  • cholesterol,
  • srdce, cévy,
  • střeva.

 KRÁTKÝ POPIS ROSTLINY A VÝSKYT

Salvia hispanica – Chia - roste v některých oblastech Jižní a Střední Ameriky více než 4000 let. Salvia dorůstá do výšky 1,5 metru. Podle druhu jsou květy barvy fialové až bílé. Uvnitř plodu se nachází malé, hladké, lesklé semínko oválného tvaru (cca 2 mm dlouhé a 1,5 mm široké), černošedé až bílé barvy. Název semínek Chia pochází od aztéckého slova „chian“, což znamená „olejnatý“ (jsou vydatným zdrojem Omega-3 mastných kyselin). Salvia hispanica je náročná na podmínky, nelze ji pěstovat všude, čemuž odpovídá i její cena.
Semínka Chia byly tradiční potravinou Aztéků a Mayů. Pokud se vydávali na cesty, vždy měli jako vydatný zdroj energie zásobu semínek s sebou. Pomáhala jim překonat drsné podmínky a zvýšit výdrž během válečných výprav. V  oblastech dnešního Mexika se již v době kolem roku 900 př.n.l. používaly jako platidlo, což potvrzuje jejich vysokou hodnotu a cenu.
Mají přezdívku „zrnka běžců“, protože podle pověsti mají schopnost dodat výdrž při dlouhých běžeckých výkonech.

ÚČINKY

Chia jsou významným rostlinným zdrojem Omega-3. Semínka obsahují 32 % tuků, z nichž kyselina linolenová (omega 3) představuje 63 % a linolová (omega 6) 20 %, ve vzájemném ideálním poměru. Jsou bohatým zdrojem antioxidantů, vlákniny, vitamínů a minerálů, obsahují železo, hořčík, draslík, fosfor a zinek, vitamíny E a B.
Semena Chia poskytují také snadno stravitelné bílkoviny, 19-23% jejich hmotnosti je protein.
Obsahují kvalitní, rozpustnou vlákninu (27%) ve formě slizu, která pomáhá při snižování hmotnosti a obezitě. Neobsahují lepek a proto jsou ideální součástí stravy osob trpících celiakií.

VÍCE INFORMACÍ

O semínkách Chia toho bylo napsáno již hodně a jejich účinky jsou nepopíratelné.
Ve Spojených státech jsou Chia známé jako přírodní prostředek dodávající energii, fyzickou sílu a vytrvalost, tedy také jako ideální výživa pro sportovce. Po konzumaci dávají pocit sytosti, usnadňují vstřebávání živin a díky navázané tekutině skvěle organismus hydratují, což má příznivý vliv na jakoukoli fyzickou zátěž.
Jsou významným antioxidantem, mohou být nápomocné při snižování hladiny cholesterolu (LDL) a triglyceridů v krvi, při prevenci kardiovaskulárních onemocnění, mají blahodárný vliv na srdce a cévy, buněčné stěny, nervy a imunitu, posilují nervový systém, zkvalitňují paměť, pomáhají předcházet vzniku Alzheimerovy choroby.
Vysoký obsah omega-3 podporuje transport živin z trávicího traktu, pomáhá zlepšit metabolismus, umožňuje odstranění tuků a asimilaci živin.
Chia semínka také zpomalují vstřebávání sacharidů a regulují hladinu cukru v krvi. To je důvod, proč jsou vhodná pro diabetiky. Studie provedené na University of Toronto ukázaly, že u diabetiků, kteří jedli Chia semínka po dobu tří měsíců, došlo k výraznému poklesu hodnot cukru v krvi.
Mohou také snížit rizika a příznaky jiných onemocnění, např. mrtvice, některých druhů rakoviny, revmatoidní artritidy, astma, zánětlivých střevních onemocnění, ulcerózní kolitidy i duševních postižení.
Obsah Omega-3 mastných kyselin a antioxidační vlastnosti, pomáhají udržovat a obnovovat pokožku a zmírňují její zánětlivé procesy a projevy akné. Obsah aminokyselin pomáhá při údržbě buněk a přispívá k udržení mladistvé pleti. Omega 3 se používá v kosmetických produktech, jako pleťový regenerační prostředek.

ZPŮSOB POUŽITÍ  

Po smíchání s vodou se vytváří gel, semínka dokáží až 12x zvětšit svůj objem. Čím déle jsou v tekutině, tím více se kolem nich vytváří kompaktní gelová vrstva, která má stejné vlastnosti. 
Lze je přidávat do sladkostí, různých přesnídávek, kořenících směsí, jogurtů a dokonce i dětské výživy.
Semínka Chia je možné požívat v různých formách:
jako gel – nechat namočená několik minut před jídlem ve sklenici studené vody, nejlépe převařené nebo minerální (chlor může vlastnosti Chia ohrozit). Semínka vstřebávají tekutinu a vytváří želatinu. Dobře promíchaná mohou být uložena v chladu až 30 dní.
Je možné je kombinovat s potravinami nebo tekutinami. Můžeme je přimíchat do džusu, mléka, jogurtu, můžeme je přidat do dresingu na saláty, do omáček, polévek, krémů, pudingů nebo omelet, zákusků i chleba. Fantazii se meze nekladou.
 
 
 ZAJÍMAVOSTI 

Díky velkému množství antioxidantů mohou být Chia skladovaná roky bez poškození chuti, vůně nebo nutriční hodnoty. To je jejich další výhoda. Jsou výborným produktem který se hodí k použití v dalších potravinách nebo doplňcích výživy.
Pravidelným užíváním Chia můžete předejít celé řadě onemocnění. Stačí 2-3 lžičky semínek denně a dodržovat zásady racionální stravy.

Chia semínka můžete najít například ZDE